Senaste nytt om LEI koder - Juni 2022

GLEIF presenterar ny produkt för att verifiera företagsidentitet

Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) nådde en ny milstolpe idag i förverkligandet av ett globalt ekosystem för digital affärsidentitet med den första användningen av en verifierbar Legal Entity Identifier (vLEI) för att underteckna sin årsrapport för 2021.

vLEI - en digitalt verifierad version av LEI - möter ett brådskande, otillfredsställt behov av automatiserad digital verifiering av företags juridiska identiteter överallt. Det möjliggör en "noll förtroendesäkerhet"-metod som kan antas över onlineplattformar.

Denna banbrytande användning av vLEI i GLEIFs årsrapport visar den verkliga potentialen hos den kryptografiskt verifierbara referensen för att skapa förtroende för digitala transaktioner och erbjuda flexibilitet för att tillgodose officiella signeringskrav. Den gör detta genom att visa upp hur flera digitala vLEI-signaturer kan ge kryptografisk försäkran om innehållet i årsredovisningen.

För att uppmuntra ett bredare LEI-antagande av juridiska personer överallt, går GLEIF, den officiella väktaren av det globala LEI-systemet, nu snabbt för att utöka systemets möjligheter för att erbjuda vLEI, en digital motsvarighet till LEI. Källa:

Hur LEI:er effektiviserar "KYC"

Know Your Customer (KYC) är processen för att verifiera identiteten hos en kund (eller klient) och utförs vanligtvis av organisationer som kräver en mycket säker nivå av förtroende för vem de gör affärer med (som banker). KYC omfattar både privatpersoner och företag, även känd som KYB (Know Your Business).

Ubisecure anser att LEI bör vara central för KYC/KYB. LEI i KYC ger den idealiska tekniken för att effektivisera KYC och onboarding. LEI:er är verifierade organisationsidentiteter, som representerar viktiga KYC-datapunkter som historiska juridiska namn, inkorporeringsjurisdiktioner, enhetsstatus och mycket, mycket mer. Som LEI-utfärdare upprätthåller vi också verifierad information om föräldra- och barnstruktur, företagstjänstemän etc. För att få LEI att ge fördelar i KYC-användningsfallet byggde vi tekniken och den kommersiella lösningen för att möjliggöra att LEI-registreringar kan byggas direkt i KYC-arbetsflöden och applikationer.

GLEIF är också en förespråkare för fördelarna som LEI tillför KYC, och rapporterade att:

"Idag spenderar den globala banksektorn cirka 40 miljarder USD på onboarding årligen. Det är uppskattningsvis 54 miljoner US-dollar per bank, varav 31 miljoner US-dollar är kostnader för "människor". Produktivitetsförbättringar som uppnås genom LEI-användning kan generera tvärsektoriella kostnadsminskningar på mellan 5-10 % årligen."

Global LEI Foundation och McKinsey publicerade en rapport som säger att enbart inom bankverksamhet kan seniora säljare tillbringa upp till 1,5 dagar av sin vecka med onboarding av nya kunder. Detta kan leda till allvarliga ekonomiska konsekvenser. Utan LEI:er använder banker många olika identifierare. Detta kan leda till inkonsekvenser samtidigt som det blir en betydande inverkan på administratörskostnader och kundservice.

Källa: